A    X
Afleveringsklaarmaken van bedrijf
Herstellen van kunststofdelen
UV-droging bij schadeherstel
Certificaat verantwoord autospuit
Omgaan met gevaarlijke stoffen

B 

Deelbranche: Carrosseriebouw

Eerste Spuiter

Branchekwalificaties

    • Afleveringsklaarmaken van bedrijfsvoertuigen
      • Initiatiefnemer: OOC


    • Herstellen van kunststofdelen
      • Initiatiefnemer: OOC
        Branchetoetsdocument

      • Gereedschappen, apparatuur, materialen
        • De deelnemer kent de gereedschappen en apparatuur die worden ingezet voor het lassen en verwarmen van kunststofdelen en kan deze ook als zodanig toepassen.

        • De deelnemer kent de gereedschappen en materialen die worden ingezet voor het mechanisch verbinden van kunststofdelen (bijvoorbeeld nieten) en kan deze ook als zodanig toepassen.

        • De deelnemer kent de toevoegingsmaterialen (kunststof lasdraad, lijmsoorten, stikstof) die worden ingezet voor het lassen en lijmen van kunststofdelen en kan deze ook als zodanig toepassen.

      • Principes, kenmerken, begrippen
        • De deelnemer kan kunststoffen/typen herkennen/identificeren.

        • De deelnemer kent de begrippen die verband houden met kunststof en kunststofreparatie, zoals: thermohardend, thermoplast, etc.

        • De deelnemer kan de kunststof (veiligheids)delen herkennen, die om veiligheidsredenen niet gelast of gelijmd mogen worden.

      • Proces, methoden, voorschriften
        • De deelnemer kent de verschillende reparatietechnieken voor kunststofdelen, zoals: lassen, lijmen (vol of met mechanische verbindingen), verwarmen (in geval van deukjes), etc. en de voor – en nadelen van deze reparatiemethoden en kan deze ook als zodanig toepassen.

        • De deelnemer kent de veiligheidsmaatregelen die getroffen moeten worden voor het repareren van kunststofdelen en kan deze ook als zodanig toepassen.

        • De deelnemer begrijpt de productinformatie voor de in te zetten materialen voor het repareren van kunststofdelen en kan deze ook als zodanig toepassen.

        • De deelnemer weet hoe de verschillende reparatiemethoden dienen te worden nabewerkt tot het plamuren van de reparatieplek.

    • UV-droging bij schadeherstel
      • Initiatiefnemer: OOC
        Branchetoetsdocument

      • Gereedschappen, apparatuur, materialen
        • De deelnemer kent de in te zetten gereedschappen en apparatuur voor het voorbewerken, aanbrengen en nabewerken van UV-drogende producten.

        • De deelnemer kent de in te zetten materialen voor het voorbewerken, aanbrengen en nabewerken van UV-drogende producten.

      • Principes, kenmerken, begrippen
        • De deelnemer kent de eigenschappen van UV-drogende producten.

        • De deelnemer kent de eigenschappen van UV-licht.

        • De deelnemer weet op welke ondergronden en materialen UV-droging kan worden uitgevoerd.

        • De deelnemer kan UV-drogende materialen herkennen.

        • De deelnemer kent de opbouw van UV-drogende laksystemen.

      • Proces, methoden, voorschriften
        • De deelnemer kent de te nemen veiligheidsmaatregelen voor het werken met UV-droogapparatuur en kan daar ook naar handelen.

        • De deelnemer kent de verschillende reparatietechnieken waarbij UV-droging kan worden toegepast en kan deze toepassen.

        • De deelnemer begrijpt de productinformatie voor de in te zetten UV-drogende materialen.

        • De deelnemer weet hoe oppervlakten die worden behandeld met UV-drogende materialen moeten worden voorbewerkt.

        • v

    • Certificaat verantwoord autospuiten (CVA) (Milieucertificaat)
    • Omgaan met gevaarlijke stoffen
      • Initiatiefnemer: OOC
        Branchetoetsdocument

        Kennis testen met demotoets
      • Herkennen van gevaarlijke stoffen
        • De deelnemer kan gevaarlijke stoffen herkennen aan de hand van het etiket of informatiebladen/gegevens over deze stof.

        • De deelnemer weet wat wordt verstaan onder H, R, P en S-zinnen en kan daar ook als zodanig naar handelen.

        • De deelnemer kent de betekenis van de toegepaste gevaarsymbolen/pictogrammen voor gevaarlijke stoffen en kan daar ook als zodanig naar handelen.

        • De deelnemer kent de chemische kenmerken van gevaarlijke stoffen in relatie tot veiligheid, gezondheid en milieu.

      • Omgang met gevaarlijke stoffen
        •  

          De deelnemer weet welke wettelijke richtlijnen en regels er zijn ten aanzien van opslag van gevaarlijke stoffen, waar hij die vandaan kan halen, hoe deze stoffen moeten wordne opgeslagen en kan daar ook als zodanig naar handelen.

        • De deelnemers weet hoe hij op basis van de gegeven veiligheidsinformatie moet omgaan met gevaarlijke stoffen en kan daar ook als zodanig naar handelen.

        • De deelnemer weet waaraan de maximaal toelaatbare concentraties van gevaarlijke stoffen kunnen worden afgelezen.

        • De deelnemer weet hoe te handelen in geval van calamiteiten met gevaarlijke stoffen en kan daar ook als zodanig naar handelen.

        • De deelnemer weet waar en hoe de veiligheidsinformatie met betrekking tot de omgang met gevaarlijke stoffen wordt vastgelegd in de risico inventarisatie & evaluatie (RI&E))

        • De deelnemer kent de arbeidshygiënische volgorde waarin werknemers beschermd moeten worden tegen risicovolle arbeidsomstandigheden en kan hier als zodanig naar handelen.

      • (persoonlijke) beschermingsmaatregelen
        • De deelnemer kent de diverse persoonlijke beschermingsmiddelen die toegepast kunnen worden in de eigen werkomgeving.

        • De deelnemer kent de codering gebruikt op PBM’s en kan deze als zodanig toepassen.

        • De deelnemer weet welke persoonlijke beschermingsmiddelen ingezet moeten worden bij gebruik van bepaalde materialen/stoffen, hoe deze toegepast moeten worden en past deze ook als zodanig toe.

        • De deelnemer kent de maatregelen die getroffen moeten worden om veilig en gezond te kunnen werken met gevaarlijke stoffen.

        • De deelnemer kent de uit de RI&E voortvloeiende verplichting met betrekking tot voorlichting en onderricht in de omgang met gevaarlijke stoffen.